mars 2013 (Silje ♪)

mars 2013

bauhus

På lørdag var det opp tidlig! Vi skulle på dagstur til Dessau for å dra på Bauhaus. Det var helt øde der, men mange veldig fine hus. Inne på Bauhaus skulle vi på en guida tur, og siden ingen i det landet her gidder å lære seg engelsk, måtte vi bli guida rundt på tysk! Jeg hadde jo enda ikke blitt kvitt gangsperra, så jeg klarte ikke å bli med på hele turen. Det gjorde rett og slett for vondt å stå stille, så jeg gikk ned i kjelleren og ventet til de andre var ferdige.

Vi fikk i oss litt lunsj før vi gikk for å se på mesterhusene.

Det var litt kjipt at alle møblene hadde blitt fjerna. Det var bare skallet igjen, og da ble det litt vanskelig å se for seg hvordan de bodde.

Vi tok toget hjem igjen klokka fem, og da var vi ikke framme på hostellet før i åttetiden! Middagen ble burger fra McDonalds. Vi hadde ikke tid til å dra ut og spise, for vi skulle ut på byen og måtte jo rekke å vorse litt.

Det var en veldig koselig kveld, men det var innmari vanskelig å finne et bra sted hvor vi kunne komme inn. På det første stedet vi dro til kom vi ikke inn fordi vi var turister, på det andre stedet var vi ikke shabby nok, og det tredje stedet var vi for sent ute. De som sier at nordmenn er lite vennlige har tydeligvis aldri vært i Tyskland! Vi fant til slutt et sted som het Newton. Det var veldig fint der, men det var dobbelt så dyrt som de andre stedene. Da klokka ble tre var jeg så trøtt at jeg tok en taxi hjem igjen. Selv om vi skulle ha fri hele søndagen var det greit å ikke komme hjem så altfor sent.

et lite stykke vietnam

Vi begynte fredagen med et møte med læreren vår. Vi møtte henne på en liten kafé som heter Weinerei Forum. Der fikk vi masse informasjon om hva vi skal gjøre de ulike dagene, hvor vi skal og alt det der. Alle de andre var skikkelig fyllesjuke, så da vi kom tilbake til hotellet gikk de og la seg.
Etter noen timer kom de ned igjen og tenkte seg ut for å se på muren og spise middag. Jeg ble med dem ut så da fikk jeg sett muren en gang til.
Det var litt enklere å komme seg fram denne gangen da. Sikkert fordi det var så innmari kaldt!

Vi gikk samme veien som jeg gjorde på torsdagen. Over broa mot Kreuzberg for å finne en restaurant. Valget falt på en vietnamesisk restaurant. Jeg hadde aldri prøvd vietnamesisk mat før, så jeg gleda meg skikkelig.

Maten var sykt god! Har vært skikkelig heldig med alle restaurantene jeg har vært på her nede.

Det var et par som bestilte vietnamesisk kaffe. Da fikk de en kopp med trakter på toppen. Kaffen var visst veldig god.

Vi satt der en god stund, så vi kom hjem igjen ganske sent. Alle gikk og la seg med en gang for dagen etter måtte vi opp kjempetidlig.

maraton

Jeg våkna veldig tidlig på torsdag, så jeg gikk til frokosten nesten rett etter det hadde åpna. Var veldig grei frokost her til å bare koste 4?. Under frokosten ble jeg kjent med en fra Israel. Vi bestemte oss for å dra på litt sightseeing mens han venta på at tanta si skulle komme til hostellet.
Vi gikk nedover Friedrichstraße for å finne Checkpoint Charlie.

Det var en veldig lang vei så det tok litt tid å gå hele veien. Etter en stund stoppa vi for å prøve de berømte pølsene de har her. Synes ærlig talt ikke det var så veldig mye å skryte av. En pølse i et delt rundstykke bare.

Norske grillpølser er mye bedre!

Etter å ha spist begynte vi å gå tilbake igjen. På vei tilbake var vi innom Starbucks så jeg kunne smake på min første Frappucino.

Den var god, men veldig søt.

Da vi kom tilbake til hotellet hadde tanta til Tom kommet, og hun ville jo også dra på sightseeing, så da bar det ut enda en gang. Denne gangen gikk vi mot Hackescher markt for å se på bodene, og deretter gikk vi til Alexanderplats og videre ned til muren.

Veldig fin synagoge. Tom, som er jøde, sa at det var veldig uvanlig med så "pynta" synagoger. De skal visst egentlig være litt mer anonyme.

Kjøpte et kakestykke i en av bodene på markedet.

Tv- tårnet. De har en 360 graders restaurant 203 meter over bakken!

Måtte jo selvfølgelig besøke en kirke mens jeg var her. Tente et lys også.

Creepy fontene på Alexanderplats.

Vi var innom et sted som heter Dunkin' Donuts. En hel butikk med BARE Donuts. Sykt!

Vi gikk langs hele muren. Det var folk over alt, så tok sin tid å komme seg fram.

Etter å ha sett alt muren hadde å vise frem gikk vi over broa ned mot Kreuzberg. Da vi endelig hadde kommet dit var vi så sultne at vi nesten løp nedover gata for å finne et sted å spise. Vi stoppa til slutt på en indisk restaurant.

Det var veldig koselig der, og de hadde kjempegod mat. Anbefaler å prøve lammeboller for det var bare fantastisk godt!

Etter maten var det på tide å dra hjem igjen. Vi hadde tross alt gått i syv timer, så t-banen føltes som en veldig fin måte å komme seg hjem på.

Da vi kom fram til hostellet hadde hele klassen samla seg på rommet deres. De hadde allerede begynt å drikke litt, men før vi skulle på byen måtte vi ut og spise middag.

Nesten alle bestilte pizza, og det viste seg å være et godt valg for den var skikkelig god!

Vi gikk tilbake til hostellet for å feste litt etter middagen. Jeg hadde jo gått på meg tidenes verste gangsperre, så det ble tidlig kvelden for min del. Det var vondt bare å bevege seg, så var veldig deilig å bare ligge helt stille i senga og glede seg over alt jeg hadde sett den dagen.

dag 1 - Berlin

På onsdag kom jeg hit til Berlin og dagene har bare vært helt fantastiske! Jeg har sett utrolig mye på veldig kort tid, og det er fortsatt fem dager til som skal fylles opp med mer sightseeing og spennende møter!

Jeg kom hit midt på dagen på onsdag, så jeg sjekka fort inn, slang fra meg tinga mine, og dro ut på sightseeing. Siden jeg kom en dag tidligere enn de andre kunne jeg gå rundt og gjøre akkurat det jeg hadde lyst til. Jeg gikk bort til Hackescher markt og vandra rundt i mange fine smågater.

Jeg fant en restaurant som tydeligvis var veldig populær, for den var stappfull fra klokka fem og utover! De hadde kjempegod pizza så jeg satt der en god stund og bare koste meg.
Det ble tidlig kvelden for jeg var ganske sliten etter all reisinga, men da var det jo ekstra deilig å våkne opp dagen etter og føle seg helt uthvilt!

turist i eget land

I går dro jeg og gruppa mi på befaring i Oslo. Vi måtte se hvordan det stod til i parken på grunn av oppgaven vår, så vi suste av gårde før klokka hadde rukket å slå elleve.

Parken er på Sagene, et sted jeg aldri har vært før, men det var ikke så ille der. Vi slo oss ned på en kafé før vi gikk ut for å inspisere.

De hadde skikkelig god kakao på kaféen vi var på!

Jeg følte meg skikkelig som en turist der jeg stod og knipsa bilder av kirka..

Etter et par timer hadde vi sett nok, så da var det bare å finne veien hjem igjen. Jeg oppdaga at jeg hadde GPS på telefonen - som snakka!! Vi fant i hvertfall veien hjem ganske raskt ved å høre på skravla.

I dag starta jeg dagen med en god joggetur. Jeg har jo funnet ut at joggeskoa mine er de mest vanntette skoa jeg har av alle, så det var ikke noe problem at veien var full av slørpe!