april 2013 (Silje ♪)

april 2013

etterlengtet venninnetid

Blant alle de hektiske dagene som har vært passa det skikkelig bra med en jentekveld i dag. Det er så deilig å ta en liten pause fra skolehverdagen og bare slarve og ha det gøy!

Vi har kosa oss med sladder og litt kortspill.

Jeg nyter all den lille tida jeg får med venner, for allerede senere i kveld er det tilbake til prosjektarbeid og eksamenslesing. Tror aldri jeg har gleda meg så mye til en sommerferie som det jeg gjør nå!

endelig fredag

I dag valgte jeg å bli hjemme framfor å dra på skolen, for vi har så sykt mye å gjøre for tida. Vi har så store prosjekter om dagen at jeg må bruke skoletida til å lese til eksamen. Så dagen i dag har gått med til metodelesing og dette:

Da kvelden kom var jeg så dritlei av å lese, så jeg inviterte Marte på taco.

Da vi var på butikken kom det en fyr bort til oss og spurte om vi kunne legge en deodorant i vogna sånn at han kunne "stjele" den ut av vogna vår. Vi skjønte ikke så mye før han endelig forklarte at han var på utdrikningslag. Det forklarte jo også den spenstige forkledninga hans! Vel, vi gjorde som han sa, og etterpå ble vi vitne til en veldig stor guttegjeng med latterkrampe.

Vi fikk ihvertfall handla alt, så vi koste oss lenge med taco og slarv.

Etter middag bestemte vi oss for å lage verdens beste dessert som jeg hadde funnet på nettet.

Vi putta jordbær i et isbitbrett og helte smelta sjokolade over sånn at det ble sjokoladebiter med jordbær inni. Sykt godt!

slappisdag

Da jeg våkna på torsdag kjentes det ut som om hodet mitt holdt på å sprenges. Jeg skjønte fort at jeg ikke kom til å klare å bli med på dagens program, så jeg tok meg en lang og varm dusj og la meg igjen. Etter en stund ble hodepina for mye, så da bar det ut på apoteket. Jeg følte meg stiv i hele kroppen, så jeg googla etter massasjesteder og fant en som var skikkelig billig. Jeg tok en taxi ned dit og fikk komme inn med en gang. Stedet het Jade Vital, og de hadde noen spesielle massasjesenger.

Det var veldig deilig! De knottene trykka på et punkt i ryggen, og helt ut av det blå kunne jeg puste gjennom nesa igjen!

Etter massasjen tok jeg taxi hjem igjen. Utrolig billig med taxi der nede! Jeg fikk to taxiturer og en 40 min massasje for 200kr!

Da jeg kom tilbake gikk jeg ut for å spise middag på The Sixties.

Det var en amerikansk diner med happy hour til middag. Det var god mat, men veldig store posjoner.

Da jeg kom til hostellet ringte ei fra klassen meg. Jeg hadde ringt før jeg skulle spise for å spørre om det ble noe fellesmiddag, men hadde ikke fått svar. Nå ringte hun altså og fortalte at de nettopp hadde satt seg på en restaurant for å ha fellesmiddag! Kjipt når læreren hater å gi beskjeder, men jeg gikk bort dit og tok en øl i hvertfall. Det ble en ganske sen kveld, men da de andre dro på byen gikk jeg for å legge meg. Man blir jo ikke fortere frisk av å drikke hele natta. :)

night walk

Onsdagens første møte var på den nordiske ambassaden. Jeg så ikke helt poenget med det besøket, men de hadde i hvertfall mange boder med snål informasjon.

Vi dro deretter videre til modulor. En sykt stor butikk med alt man trenger til å lage modeller.

Det var tre etasjer, så vi kunne lett brukt en hel dag på å gå rundt inni der, men vi hadde bare en time på oss.

Vi dro for å spise lunsj på Vapiano etter modulorbesøket.

Det ble pizza igjen!

På kvelden møttes vi på Bebelplatz for en night walk med noen lysdesignere. Vi så veldig mange fine bygninger og fikk vite mye nyttig stoff.

Min favorittdel var da vi kom til Brandenburg gate. Jeg hadde planlagt å se den før jeg kom ned, så det passa veldig bra at det var langt inn i programmet.

Etter en stund begynte jeg å føle meg skikkelig dårlig, så jeg måtte bare dra tilbake til hostellet og legge meg.

philharmonic

Vi begynte tirsdagen med en guida tur i philharmonien. Det var så utrolig fint der, og han som guida oss var innmari flink til å prate engelsk.

Alle som drar til Berlin burde virkelig ta turen innom der for de konserthallene er så spesielle i formen.

Etter besøket hadde vi fri til å gjøre hva enn vi hadde lyst til. Mange ville shoppe, men jeg ville dra på litt sightseeing. Jeg dro til Charlottenburg og kikka litt rundt. Etter en stund fant jeg en utrolig koselig restaurant som het Trattoria Toscana. Jeg satt meg der for å spise lunsj.

Etter lunsjen gikk jeg for å se på Charlottenburg Palace.

Museet vi skulle møtes på lå rett ved siden av slottet.

Vi skulle møte med han som hadde designa lyset inni museet, men Laura og nesten hele klassen var for seint ute, så det var bare meg og fire fra første klasse som fikk prata med han. Det er så utrolig uhøflig å komme så seint når man har en avtale. Han hadde jo ikke hele kvelden heller, så da de andre kom var vi allerede ferdige.

Vi kikka litt inne i museet før vi måtte skynde oss videre til neste møte.

Neste møte var med noen lysdesignere som viste oss ulike prosjekter de hadde vært med på. Det var en fin tur, men jeg hadde så vondt av gangsperra av all gåinga at jeg hadde vanskelig for å konsentrere meg. Vi endte turen på Potsdamer platz. Veldig fint sted!

offisielt program

De siste dagene har vært helt fantastiske! Jeg har sett så mye fint og hatt det veldig morsomt sammen med alle de andre.

På mandag begynte det offisielle programmet vårt. Vi skulle begynne med å se Holocaust monument og Checkpoint Charlie, men det hadde jeg allerede sett, så jeg tok meg fri. Utpå dagen dro vi ned til det jødiske museet.

De hadde et eget rom med masse ansikter på gulvet. Hvert ansikt representerte en jødisk person. Man kunne også gå over ansiktene, og det lagde en skikkelig høy og ekkel lyd. Det var så utrolig bra gjennomført!

De hadde en kinosal med en film som forklarte hvordan og hvor jødedommen starta.

Dette var et helt tomt rom med et lite hull i toppen så litt dagslys kunne slippe inn.

Det var et veldig fint museum. Man fikk vite så mye mer om jødedommen enn bare tragiske hendelser.

Etter museet hadde vi litt fri før vi skulle møtes igjen for å dra på båt-sightseeing.

Alt over høyttalerne var selvfølgelig på tysk, så vi fikk noen audioguider vi kunne bruke.

Det var litt fint med sightseeing langs elva. Man ble jo utrolig sliten av å gå overalt, så det var deilig å bare kunne sitte og kikke mens noen forklarte historien til hvert bygg.

Etter båtturen var det tid for middag, men Laura fikk oss til å dra ut for en aperitif først. Vi dro til en veldig spesiell bar som het Mein haus am see.

Det var et kjempesnålt sted, men veldig morsomt.

Det var litt vanskelig å finne en restaurant som hadde plass til alle sammen så seint på kvelden, så Laura gikk rundt og leita mens vi stod igjen. Til slutt fant hun en plass som het Chen Ché som var villig til å åpne andre etasje for oss. Hun sa de hadde asiatisk mat, så da ble vi enige om å dra dit. Det var kjempefint der!

Uheldigvis hadde de bare ekkel mat. Nesten bare tofu og vegetarretter. Jeg så at de hadde suppe med dumplings, så da tenkte jeg å bestille bare dumplingsene fordi jeg ikke synes at sånn suppe smaker noe godt. Servitøren sa at det var greit med kun dumplings, men da de kom med maten fikk jeg hele suppa. Jeg sa at det ikke var det jeg bestilte, men da sa han at jeg ikke kunne få det jeg bestilte! Skikkelig skuffende opplevelse, for restauranten var så fin og koselig. Det endte med at jeg måtte dra på en åpen sjappe og kjøpe mat på vei hjem.